#gr18 Reactie op Wegwijzer Cliëntenbelang Amsterdam

In de wegwijzer die  de koepelorganisatie Cliëntenbelang Amsterdam heeft gemaakt en verdeeld op hun debat van 20 feb ben ik helemaal niet te vinden. Dè organisatie die zich bezig houdt met mensen met een beperking! Ze hebben mij vooraf niet benaderd om te vragen wat mijn programma is. Ik heb ook begrepen dat ze mij op het laatste moment erbij gevraagd hebben. Daarom gebruik ik hun wegwijzer in een aparte blog waarin ik zelf vertel wat mijn inzet zal zijn op de gestelde thema’s.

Hieronder.


Thema’s uit wegwijzer van Cliëntenbelang Amsterdam

Bij alle genoemde thema's raadpleeg ik ervaringsdeskundigen. Al mijn moties moeten ook gebaseerd zijn op inbreng van ervaringsdeskundigen. Zo betrek ik Amsterdammers bij de aanpak. Het VN-verdrag is mijn kapstok bij alles.

 

1 Goed wonen voor iedereen

 

Ik pleit voor voldoende woonaanbod voor

1 voor mensen met beperkingen

2 voor sociale huur

3 voor midden inkomens

4 voor studenten

 

Alle woningen moeten in principe beschikbaar gesteld worden voor al deze groepen en de betaling naar gelang het inkomen. Bestaande MIVA woningen worden alleen aangeboden aan de mensen met beperkingen. Gehandicapten mogen wel op alle andere aanbod reageren (gezien het kleine aanbod MIVA) en de woningbouw en de gemeente zijn samen verantwoordelijkheid voor de aanpassingen. Het weinige aanbod van MIVA woningen ligt immers aan hen.

Bij nieuwbouw moet aanpasbaar en levensloopbestendig gebouwd worden en het VN verdrag voor gehandicapten wordt boven de belemmeringen gesteld om integrale toegankelijkheid te bewerkstelligen.

Van de 40 procent voor sociale huur, 40 procent voor midden- en 20 procent voor hogere inkomens, moet een verplichte quotum MIVA woningen zijn. Of bij elke andere percentages.

 

2. Minder eenzaamheid

Gebouwen waar mensen samen komen moeten integraal toegankelijk zijn.

Activiteiten voor bewoners moeten integraal toegankelijk zijn.

Scholing over Validisme en participatie d.m.v. workshops en trainingen.

Actievere wijkzorginzet.

 

3. Een toegankelijke stad waarin iedereen kan meedoen

Ik pleit voor een Amsterdamse implementatieplan van het VN-verdrag voor gehandicapten.

En een departement die het implementatieplan uitvoert.

De gemeente moet in haar opdrachten het VN verdrag boven alles stellen en verplichten dat het handboek toegankelijkheid, ITS, CROW meegenomen wordt bij ontwerpen, in de ZWWIA, BLVC en het handboek CVC. Ervaringsdeskundigheid moet geprofessionaliseerd ingezet worden.

CROW = het kenniscentrum voor verkeer en openbare ruimte, 337 = richtlijn toegankelijkheid openbare ruimte.

Handboek toegankelijkheid = voor bestemd voor het ontwerpen van gebouwen en binnenruimtes.

ITS = de toegankelijkheidsstandaard waarmee je met een uitgebreide serie normen de integrale toegankelijkheid checkt. Voldoet het dan krijg je een ITS symbool. Ook bij sportfaciliteiten.

Zwia= Zo werken wij in Amsterdam = een handboek met een pakket aan regels en richtlijnen om toe te passen bij werkzaamheden in de openbare ruimte

BLVC plan = het plan waarmee een aannemer komt aanzetten om een opdracht gegund te krijgen. Het gaat over bereikbaarheid leefbaarheid veiligheid communicatie.

CVC = Centrale Verkeers Commissie (moet voldoen aan de CROW richtlijnen want dan kan je checken of een oprit ook geschikt is voor gehandicapten. Bijv. op obstakels als straatmeubilair.

 

4 Gelijke kansen op werk

Ik wil de economische positie van mensen met een beperking versterken in de geest van het door Nederland geratificeerde VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap

Door middel van:

1 Wetgeving, controlemiddelen inzetten en handhaving, om discriminatie op de arbeidsmarkt te voorkomen

2 Ervaringsdeskundigheid omzetten in consultancy. Een omslag en professionalisering  van gratis advies naar betaald advies

3 projecten om stage en werkervaring op te doen.

4 quotum bij overheids- en niet overheidsinstellingen.

5 Beschermde werkplekken behouden.

 

5 Toegankelijke en betaalbare zorg en ondersteuning

We moeten terug naar zorg gebaseerd op solidariteit.

Nationale zorgfonds.

Afschaffen eigen risico.

Minimale eigen bijdrage.

Meer GGZ 'bedden'.

De term Wijkzorg is nog steeds te onbekend, bewoners moeten regelmatig geïnformeerd worden.

Wijkzorg moet aansluiten op mantelzorg.

Ondersteuning moet bekender.

Handhaven PGB.

Maatwerk.

We hebben mensen nodig die erop toezien dat goede zorg geleverd wordt. “Oogje in het zeil”.

 

6. Sterke positie mantelzorgers.

Mantelzorgers mogen niet gekort worden op hun inkomen.

Onkosten mantelzorgers vergoeden.

Mantelzorg en relatie scheiden.

Meer respijtzorg.

Ondersteuningsaanbod voor mantelzorgers.

Geen bureaucratie.

Kinderen mogen meehelpen maar zijn geen verplichte verzorgers. Iemand moet daarop toezien.

 



To do list


Some pictures of me and

Ronald en Caroll
Ronald en Caroll