#gr18 Ik haat de stemwijzer

Zoals gewoonlijk is Validisme onderbelicht. In alle soorten kieswijzers die ik ben tegen gekomen merk je er niets van. En ik moest binnen korte tijd aan zoveel stemwijzers meedoen. Ik denk dat ik vaak zelfs door onervarenheid en  interpretatieverschillen, vragen heb beantwoord terwijl ik er eigenlijk niet zo over dacht.

De stemwijzer van Prodemos

De stemwijzer van nu.nl

Kieskompas

De wegwijzer van de koepelorganisatie voor gehandicapten, Cliëntenbelang Amsterdam, daar ben ik niet eens in betrokken.

 

Omgekeerd, door het invullen van de ‘wijzers’, word ik wel gedwongen om over andere belangrijke onderwerpen na te denken. Lekker ‘win win’ zo.

 

Hoe de stemwijzer van prodemos tot stand kwam.

De partijen werden opgeroepen om mee te doen aan een workshop. In de workshop moest je op post-its kernwoorden opschrijven die voor jou van belang zijn. Daarna pikte de moderator er eentje uit en las het hardop voor. Daar kon je dan kort en snel een toelichting op geven. Dit herhaalde zich denk ik 2 tot 3 keer. Daarna moest je uit je post-its kiezen welke je op de vellen zou plakken. Vervolgens moest iedereen kiezen op welke post-it ze een stickertje wilden plakken. De post-it met de meeste stickers gaf de belangrijkheid aan. Niemand koos voor mijn onderwerpen.

Ik had in mijn mondelinge toelichting aan de hele zaal uitgelegd wat Validisme is. Maar op de post-its moest ik concretere punten uitkiezen waarmee ik Validisme wilde bestrijden.

Als het klopt hebben ze uit de post-its die de meeste stickers kreeg, de stellingen geformuleerd.

Ik kreeg per mail 70 stellingen toegestuurd waarvan ik moest aangeven of ik het er eens, oneens of geen van beide was. Daar stond wel toegankelijkheid gebouwen tussen. Over de formulering heb ik bijna bij alles getwijfeld.

Er was ook geen mogelijkheid om zelf een stelling in te voeren.

Daarna kozen ze daar weer 30 stellingen van. Toen mocht ik daarop een toelichting geven. Toen ben ik afgehaakt. Ook omdat ik nauwelijks tijd had maar ik voelde me ook weinig gemotiveerd om daar tijd in te stoppen. Want niets over Validisme! Dus geen win win. Mensen die de stemwijzer gaan invullen zullen sowieso helemaal niet bij mij uitkomen. Omdat geen enkele stelling gaat over Validisme of integrale toegankelijkheid.

 

Hetzelfde geldt voor de kieskompas en de kieswijzer van nu.nl.

 

Zelfs in de wegwijzer van de koepelorganisatie van Cliëntenbelang Amsterdam ben ik helemaal niet te vinden. Dè organisatie die zich bezig houdt met mensen met een beperking! Daarom gebruik ik hun wegwijzer in een aparte blog waarin ik zelf vertel wat mijn inzet is zal zijn op de gestelde thema’s.

 

In de Stemwijzer komt de kleine nieuwkomer er bekaaid af https://www.parool.nl/verkiezingen/in-de-stemwijzer-komt-de-kleine-nieuwkomer-er-bekaaid-af~a4572809/

https://www.facebook.com/paroolnl/posts/10155503841086219

fotos ronald https://www.facebook.com/rblonk/media_set?set=a.1665825713456864&type=3&pnref=story

Live iphone presentatie stemwijzer in de Boekmanzaal https://www.facebook.com/100010105476679/videos/596148184065359/

Live iphone dit zegt prodemos over mij (grapje) https://www.facebook.com/100010105476679/videos/596193020727542/

 


Wat zeg ik op de kies/stemwijzers


To do list

Some pictures of me and

Ronald en Caroll
Ronald en Caroll